Espai DIN

Activitats de foment del català


<< Tornar Imprimir

  • 'Cantem el català'. Alumnes cantaires

    Objectius:

    • Treballar diferents aspectes de la llengua catalana mitjançant una activitat lúdica com és el cant:
    1. millorar la pronúncia i l'entonació
    2. augmentar el vocabulari
    • Fer augmentar la seguretat i confiança dels alumnes cantaires en el seu ús del català.
    • Visibilitzar i reconèixer l'esforç i els progressos en l'aprenentatge de la llengua d'aquells alumnes que no tenen el català com a llengua inicial en un acte públic obert a tots els ciutadans.
    • Donar a conèixer a l'alumnat una part del patrimoni cultural català, a través de cançons populars i la celebració de festivitats assenyalades en el calendari festiu.
    • Visibilitzar la feina del CPNL.
    • Fer créixer la interrelació entre els alumnes de català del Servei Local de Català de Tarragona.

    Destinataris: alumnes i aprenents de català que no tenen el català com a llengua inicial.

    Resum:

    La idea se'ns va acudir després de sentir la bona pràctica "FA x MI", del CNL de Sabadell, exposada per Eulàlia Ferràndiz Civil en les I Jornades de Dinamització del CPNL, el 20 de novembre de 2013 a Barcelona.

    En primer lloc, a través d'una professora, vam contactar amb Núria Ferrer, membre de la Banda Unió Musical de Tarragona, que de seguida es va avenir a fer la funció de directora.

    A continuació, vam difondre la iniciativa entre tots els grups de nivell Bàsic i Elemental i els aprenents del VxL del SLC de Tarragona. Finalment s'hi van apuntar 10 alumnes i Xavier Brotons, coordinador de Dinamització del CNL de Tarragona. Els alumnes eren: Verónica (Brasil), Ithiar (Senegal), Lucía (Mèxic), María (València), Geraldine (Filipines), Verónica (Colòmbia), Yudmila (Cuba), Mario (Cuba), Lola (Màlaga) i Rosita (Filipines).

    Acte seguit es van triar 4 nadales de la tradició catalana, atès que la intenció era actuar dos dies al Parc Infantil de Nadal de Tarragona: "El vint-i-cinc de desembre", "El noi de la mare", "El dimoni escuat" i "El rabadà". Com que no teníem gaire temps abans de les actuacions, vam demanar als professors que treballessin a classe les lletres de les nadales.

    Vam fer 5 assaigs (d'una hora de durada cadascun), dirigits per Núria Ferrer, amb l'ajut de Xavier Brotons en les qüestions estrictament lingüístiques (entonació, pronunciació...).

    Finalment, vam fer sengles actuacions a l'escenari central del Parc Infantil de Nadal de Tarragona, els dies 29 de desembre del 2013 i 2 de gener del 2014 al vespre. Per a l'actuació, tots anàvem vestits de negre, amb una gorra del Pare Noel i una pandereta.

    Abans de les nadales, Xavier Brotons va fer una petita introducció explicant el perquè de l'actuació i el fet que tots els cantaires eren aprenents de català i, acte seguit, els va presentar individualment dient-ne el nom i la procedència ('captatio benevolentiae').

    Com que tots plegats vam quedar engrescats amb l'experiència, vam decidir de repetir-la en el marc de la Revetlla de Sant Jordi a les biblioteques, el 22 d'abril del 2014 a la Biblioteca Pública de Tarragona.

    Aquesta vegada els components del grup de cantaires van ser Íngrid (Colòmbia), María (València), Lucía (Mèxic), Verónica (Colòmbia), Lola (Màlaga), Xue Lin (Xina), Rosita (Filipines), Ithiar (Senegal) i Xavier Brotons, sota la batuta de Núria Ferrer. Com es pot comprovar, la majoria d'alumnes ja havien cantat per Nadal.

    El mètode de preparació va ser el mateix que el de les primeres cantades: es van triar 5 cançons populars, d'estils diferents: "Pere Gallerí" (popular), "La calma de la mar" (N. Guanyabens), "La gavina" (F. Sirés), "Bon dia!" (Els Pets) i "Mort de gana" (La Trinca). Es van fer 7 assaigs (d'una hora de durada cadascun) i finalment es va actuar el 22 d'abril, vigília de Sant Jordi, davant d'una trentena d'espectadors.

    Valoració del projecte:

    La valoració és altament positiva. Pel que fa als alumnes, aquests van quedar molt engrescats amb les dues primeres cantades, per Nadal, de manera que ells mateixos van demanar repetir l'experiència. Com que l'activitat és lúdica, ells mateixos van confessar que s'ho havien passat molt bé en els assaigs i actuacions i que estaven conetnts d'haver fet noves amistats.

    D'altra banda, més enllà del treball lingüístic i musical, que també és important, pensem que un dels valors més grans d'aquesta activitat és el fet que per a molts alumnes és la primera vegada que usen el català en un acte públic, cosa que tant ells com els espectados valoren molt positivament i té efectes notables en l'autoestima lingüística dels alumnes cantaires.

    Això no obstant, un aspecte que cal millorar per a futures reedicions de l'activitat és intentar augmentar el nombre d'alumnes cantaires.

    Escriu el teu comentari




Consorci per a la Normalització Lingüística
Carrer de Muntaner, 221 08036 Barcelona
Tel +34 93 272 31 00 Fax +34 93 487 21 67
Web del CPNL

Els continguts d'aquest lloc estan subjectes a una llicència de Creative Commons Creative Commons

Seguiu-nos a:

  • Facebook
  • YouTube
  • Twitter
  • Netvibes