Edicions anteriors 

Núm. 14   Abril de 2013

Butlletí del Consorci per a la Normalització Lingüística

SUMARI
Què volen els consumidors?
Les obligacions potser ens semblen una càrrega feixuga. De fet, cal saber-los trobar el sentit de benefici per a la col·lectivitat perquè posem en marxa els mecanismes per portar-les a la pràctica.

En el camp de les relacions comercials, les normes que s'han impulsat han d'evitar que els consumidors hagin de reivindicar constament els seus drets lingüístics.

De moment, la demanda dels clients no defalleix: ens ho diuen els informes de queixes anuals. Per tant, ara toca que les empreses i els comerços moguin fitxa i s'avancin als desitjos de les persones que els truquen a la porta.

Recursos per a la comunicació escrita
Nova versió del corrector ortogràfic lliure
Softcatalà presenta la versió 2.5.0 d'aquest producte

Al febrer Softcatalà va presentar la versió 2.5.0 del corrector ortogràfic lliure i gratuït català. Aquest corrector ortogràfic està compost per un lèxic i unes regles ortogràfiques. I també incorpora les variants dialectals del valencià i el balear.

 

Softcatalà ofereix també aquest corrector via web com a servei gratuït de correcció ortogràfica de textos en català. Aquest servei permet als usuaris introduir qualsevol text i corregir-ne les possibles errades ortogràfiques i tipogràfiques. Al corrector s'hi pot accedir des d'aquest enllaç.

 

 

 

 

 

 

 

 

 



Més informació
Recursos per a la comunicació oral
Vocabularis bàsics en català per al personal de la restauració
Aplicació audiovisual en línia

La Plataforma per la Llengua i la Fundació Vincle han creat un nou recurs en línia per millorar la utilització del català en el sector de la restauració. Es tracta d'un projecte amb dues parts: d'una banda, es posa en marxa una aplicació audiovisual pensada perquè el personal de restaurants, bars i granges pugui aprendre de manera ràpida i àgil els termes més freqüents en català relacionats amb la seva feina i saber-ne la pronúncia.

Català-xinès



Més informació
Bones pràctiques
Establiments adherits al Voluntariat per la llengua
Per facilitar l'atenció oral dels clients en català

A tot Catalunya hi ha ara mateix uns 4.000 establiments que col·laboren en el programa del Voluntariat per la llengua amb l'objectiu de vetllar per l’ús del català en l’atenció al públic i de facilitar que persones que participen en el programa, en parelles lingüístiques, puguin practicar el català.

 

A les comarques de l'Alt Penedès i del Garraf hi ha més de 80 comerços o empreses de serveis que han adquirit el compromís de garantir que les persones que vagin a l’establiment trobaran facilitats per expressar-se i ser ateses en català, encara que el parlin amb dificultat.

 

Recentment, el nostre CNL ha celebrat els 10 anys de les parelles lingüístiques a les nostres comarques.

 

Reportatge de la celebració dels 10 anys del VxL



Més informació
Notícies de llengua
Informe de queixes lingüístiques 2012
Els consumidors reclamen els seus drets

De les 501 queixes lingüístiques rebudes Plataforma per la Llengua i Consum català – Associació Catalana de Consumidors durant l'any 2012, un 60% (302) són per disponibilitat lingüística, que és la capacitat de les empreses per atendre i entendre per escrit o oralment en català i/o per posar a disposició dels clients els documents d’oferta i serveis, així com documents oficials de facturació.
 

En segon lloc, amb un 17% (85), hi ha les d’incompliments en els drets del consumidor de les informacions de l’etiquetatge de productes, sense la presència del català.

 

El comerç minorista és el sector que rep més queixes (25%, amb 124 queixes). El segueixen les empreses productores (19%, amb 95) i el sector de la restauració i hostaleria (16%, amb 79).



Més informació
"Català i empresa. Ja estàs al dia?"
Campanya de difusió de drets i obligacions lingüístiques en les relacions comercials

"Català i empresa. Ja estàs al dia?" és una campanya impulsada per la Generalitat de Catalunya amb la voluntat de difondre als comerços i empreses quins són els drets lingüístics dels ciutadans en les seves relacions comercials i, per tant, quines són les obligacions que han d’assumir per garantir que aquests drets siguin efectius.

 

El suport en la difusió d’aquesta campanya per part del Consorci per a la Normalització Lingüística i, en aquest cas concret, del Servei de Català del Garraf i de Vilanova i la Geltrú combina la informació sobre la normativa amb la promoció dels serveis que oferim per facilitar a les empreses l’ús del català escrit i oral.

 

En aquests moments, hi ha a Vilanova i la Geltrú 16 punts de difusió de la normativa lingüística específica de les relacions comercials entre els ciutadans i les empreses o comerços.



Més informació
Pujar
  Subscriure's
  Enviar a un amic
EQUIP DE REDACCIó
SC del Garraf i Vilanova i la Geltrú
Rasa del Miquelet, 16
08800 Vilanova i la Geltrú
Tel. 93 811 57 73
Fax 93 811 58 22
CONTACTE
penedesgarraf@cpnl.cat
© 2017 Consorci per a la Normalització Lingüística
Info legal - Contacte
lectura